Karlovo-News.com

Информационният сайт за Карлово и региона

Сря08152018

Last update

Back Вие сте тук:Начало РЕГИОНАЛНИ Карловка плете дантели за дефилета в Амстердам
Понеделник, 05 Февруари 2018 14:05

Карловка плете дантели за дефилета в Амстердам Избрана

Оценете
(3 гласа)
Най-добрата плетачка на калоферска дантела Галина Симеонова дари свое произведение на музея на финото плетиво в белгийския град Брюж. Градът се смята за родното място на този вид дантела, а от Белгия тя била пренесена преди 100 години в Калофер и станала начин на препитание на жените в градчето.  
 
Галина подари на музея един от най-старите модели, създаден от калоферските майсторки преди близо век - „Розата”. Това е украса за маса, дантелен  кръг с емблематичното за България цвете в центъра. Заедно със своята дантела карловката дари на майсторките от Брюж и две български совалки за плетене.  
Да посетя Брюж, да видя музея и да се запозная с майсторките на прочутата брюкселска дантела бе моя мечта от момента, в който се запознах с това красиво плетиво, споделя известната плетачка. Избрах този модел, защото розата е символ на нашата страна, допълва тя. 
В музея  работят шест майсторки, те постоянно правят демонстрации пред туристи, а няколко месеца в годината водят курсове за обучение на деца и възрастни, за начинаещи и напреднали.  
 
Симеонова избира дантелата преди 30 години. Тогава работи във вестник „Карловска трибуна” в родния си град. Заради един очерк, който трябвало да напише за вестника, посветен на  калоферската дантела,  се запознала с най-добрата майсторка в онези години - Пенка Опева. И така открила „бялата магия” - така в градчето под Балкана наричат плетивото. Старата плетачка извадила цял куфар с дантели. Беше невероятно красива гледка, спомня си Галя. Пенка Опева показала  как се плете, а журналистката  решила, че колкото и да е трудно, някой ден ще се научи да създава тези изящни и красиви произведения. Късметът бил с нея, съвсем скоро в младежкия дом в Калофер открили курс по дантела. 
 
Само за година-две след това тя създаде свой неповторим почерк в плетенето на калоферската дантела. Ала и тогава, и сега тя изпитва огромна признателност  и уважение към старите майсторки, нейни учителки в плетивото - Христина Костова, Пенка Опева, Танка Попова. 
 
Галина успя да извади дантелата от скрина и да я превърне в картина и в уникален накит за всяка изискана дама. Тя  продължи да плете старите модели, ала избра за тях конци от сребърна и златна сърма и постави дантелите в рамките. Така ги превърна в картини, които да  украсят интериора в дома и в офиса. 
 
Майсторката от Карлово изнесе цилиндъра, върху който се плете дантелата, и совалките извън къщи - на улицата, и оттогава всяка година по няколко месеца плете пред очите на хиляди туристи в Стария Несебър. За нея това, което прави, не е само хоби или начин да подпомага семейния бюджет. Осъзнавам го като моя мисия чрез този красив занаят, който много малко жени владеят, да представя България и българските традиции, твърди плетачката от Карлово. Затова постоянно демонстрира плетенето, моделите на старите калоферски майсторки - „Розата”, Слънчогледите”, „Лалетата”, „Еделвайсът”, и разказва историята на калоферската дантела из Европа и  света. 
 
Макар някои плетачки да копират нейния маниер - основно моделите и конците, ценителите веднага разпознават произведенията . 
 
 Сред първите почитатели са чуждите дипломати у нас. Галина Симеонова много пъти получава покани за участие в изложения и демонстрации, които представят България. А от срещите с нея в Несебър туристи от цял свят отнасят изящните сувенири - в Ню Йорк, Шанхай и Пекин, Русия, Естония, Южна Африка и из цяла Европа. 
 
Преди време дантелите на Галина дефилираха на моден подиум в Амстердам. Проект, финансиран от държавата, който трябвало да представи традициите в България като нова членка на Европейския съюз. Екипът избрал да се представи с облекла ръчна изработка. Тримата дизайнери от Амстердам  харесали калоферската дантела. Те проучили, че в България Галина е майсторка на това плетиво. Три дни работили заедно в дома в Карлово. Дизайнерите рисували контурите на  елементите, които трябвало да изплете. Галина избирала какви да бъдат мотивите в тях. После продължили по нета. Не беше лесно, защото дантелата си има свои правила и не можеш да я вместиш във всяка форма, уточнява майсторката. Но пък бе много щастлива, когато научи как облеклата, украсени от нейните ръце, били аплодирани на ревюто в Амстердам.   
 
Покрай усърдния труд, постоянството и търпението, с което създава всяко свое произведение, Галина има и доста весели случки.  
 
Докато младеж от Англия се заглеждал по дантелите  в Стария Несебър, майсторката от Карлово изпуснала кутийка с карфици. Иглите се разсипали на тротоара, младежът стъпил върху тях и част от иглите се забили в маратонките му. И Галина, и момчето се притеснили. Тя обаче взела маратонката и започнала да вади една по една карфиците. Младежът си тръгнал, но едва направил две-три крачки, се върнал. Имало още карфици, потънали дълбоко в подметката. Тогава, за негово учудване, майсторката  извадила от сандъчето си с пособия клещи и продължила да ги маха. А после му подарила за спомен малък дантелен сувенир, изработен с помощта на десетки карфици.
 
Има известна разлика в пособията, с които плетачките от Брюж плетат дантелата. Ала както у нас, така и в Италия, Портулагия, Дания, Германия те са си създали свои совалки, с които да движат конеца, и подложки, върху които прикрепят модела. Жените в Брюж например плетат едновременно със 160-200 совалки, като следват  голям модел с много елементи. Бях впечатлена, че средната възраст на плетачките, които предават своите умения на младите, е 82 години, разказва Галина.
Източник/ marica.bg
 
 
Прочетена 769 пъти